Meditatia solitara sub un smochin a adus iluminarea unui print ratacitor, ale carui "Patru Adevaruri Nobile" au devenit fundamentul doctrinei budisteDespre printul Buddha
Cele mai multe povesti despre un chipes print ni-l arata trecand prin cumplite incercari si vitregi, pentru a se insoti cu o minunata printesa si a trai fericit pana la adanci batranete. Budismul insa incepe cu povestea unui tanar deja insotit cu o minunata printesa, pe care o paraseste si apoi trece prin cumplite incercari si vitregi pentru a putea in final sa inceteze a trai.
Buddha era fiul lui Suddhodana, regele neamului sakya, al carui tinut se afla la actuala granita dintre India si Nepal. Nastera sa este de obicei plasata prin 563 i.C.h.
Traditia budista sustine ca inca dinainte de eveniment, brahmanii, marii preoti ai hinduismului, prezisesera dupa un vis al mamei lui ca el fie va stapani Universul, fie va deveni un Buddha - suflet rar si fericit ce va atinge iluminarea si armonia cu realitatea ultima.
Imediat dupa nasterea sa, sfetnicul lui Suddhodana, Asita, a vazut la randul sau din semnele de pe trupul copilului, ca acesta avea sa devina un Buddha. Astfel ca regele a ajuns sa-si venereze propriul fiu. Cinci zile dupa nasterea sa, copilul a fost numit Siddhartha - " Cel al carui scop este atins", in sanscrita. Numele de familie era Gautama. I s-a spus mai tarziu si Sakyamuni, "Inteleptul neamului Sakya".
Tanarul print a fost inconjurat de toate desfatarile, insa de copil arata ca nazuia dupa impliniri mai profunde. Tatal il cinstea, dar il nelinistea gandul ca fiul sau si-ar putea implini intr-o buna zi destinul, parasind curtea ca sa devina un cersetor sfant. Regele a facut tot ce a putut pentru a umple viata baiatului de placeri, iar cand acesta a implinit 16 ani l-a insurat cu o printesa de varsta lui.
Calatorind cu vizitiul sau Channa, Gautama a trecut apoi prin intamplari care l-au adus in contact cu batranetea, boala, moartea si saracia.
Conform scrierilor budiste, el s-a convins astfel ca fusese " crescut in rasfat fara masura". Cand a aflat ca, la 29 de ani, ca devenise tata, el s-a vazut pus in fata unei alegeri: putea sa-si continuie viata de dinainte sau sa se desprinda de ea, cautandu-si linistea.
Am inteles acest Adevar ce este adanc, greu de perceput, greu de patruns ... pe care cei intelepti il pot deslusi.Buddha
Printul si-a mai privit o data sotia si fiul, apoi a iesit din palat pe calul sau favorit, insotit doar de Channa. Odata ajuns destul de departe, el si-a trimis inapoi vizitiul, cu calul si insemnele rangului sau. Gautama s-a indreptat spre sud, cautand istruire spirituala si experienta. In scurta vreme, el a reusit sa-si depaseasca primul invatator. Un al doilea l-a condus spre o stare mistica si mai avansata - dar Gautama dorea sa ajunga chiar mai departe. El s-a stabilit in incantatorul peisaj de la Uruvela, unde i s-au alaturat 5 tovarasi. Impreuna au urmat un regim sever abandonare de sine timp de 6 ani. Atat de slabit devenise Gautama incat isi pierdea la rastimpuri controlul asupra mintii si a trupului. Realizand ca a ales un drum gresit, el a renuntat la un asemenea extremism si si-a recapatat puterile. Tovarasii sai, dezgustati de schimbarea sa de atitudine, l-au parasit, dar el si-a continuat cautarile, consacrandu-si timpul meditatiei. Intr-o noapte, asezat ub un copac, el si-a atins in sfarsit scopul, Iluminarea; de atunci i se spune Buddha, "Cel Iluminat".
Crzand ca si alti oameni ar putea beneficia de leacul pe care il gasise pentru durerea si nanplinirea vietii umane, Buddha si-a cautat cei 5 tovarasi langa Benares, unde si-a tinut prima cuvantare - "Punerea in miscare a Rotii Adevarului". Ea propovaduia virtutea de a urma "Calea de Mijloc", respingand extravaganta cat si ascetismul extrem.
Buddha si-a rezumat doctrina la Patru Adevaruri Nobile; existenta umana e viciata de conflicte si suferinte: ele se nasc din dorinte umane egoiste; eliberarea ultima de acestea poate fi atinsa; se poate ajunge la ea prin Nobila Cale cu Opt Principii. Ea cuprinde dreapta vedere, dreapta judecata, dreapta vorbire, dreapta actiune, dreptul trai, dreapta stradanie, dreapta sensibilitate si dreapta concentrare. Tovarasii sai au devenit calugarii fondatori ai primei sangha, comunitatea budista. Curand li s-au alaturat prozeliti, mireni, ce recunosteau calea spre salvare in "Tripla Nestemata": Buddha, doctrina sa adevarata, dhamma, si comunitatea sa de adepti. Discipolii lui Budhha au fost trimisi apoi in lume, ca misionari ratacitori. Budhha insusi a reluat drumul pe care-l facuse si a obtinut recunoasterea regilor si a inteleptilor dopotriva. S-au construit manastiri pentru discipolii sai, in orasele importante ale vaii Gangelui, si s-a creat un ordin de calugarite. Asemenea succese la atragerea de pozeliti au inceput sa trezeasca ostilitatea celorlalti capi religiosi; ei l-au acuzat pe Gautama ca isi seduses adeptii prin vrajitorie si au incercat sa-i submineze sangha si sa-l asasineze. La 80 de ani, Budhha si-a anuntat iminenta mortii. Cuvintele sale dinainte de moarte ii indemnau pe calugari sa-i duca mai departe, cu sarguinta, invataturile. Desi mesajul lui se referea in primul rand la evadarea din problemele existentei pamantesti, el condamna si inegalitatile sistemului de caste indian, blama saracia ca a nelegiuirilor si a imoralitatii, lauda frumusete oamenilor si locurile si isi indeamna discipolii la afectiune si respect reciproc.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu